fredag 6. august 2010

Intermesso I: Færøyene

Dette er den andre dagen jeg tilbringer i et stort, værbitt hus i Hvalba på Suðuroy. Så langt har jeg erfart at Færøyene stort sett er dekket av tåke, fjell og sauer, at de ikke har et stort budsjett til vei- og tunnelbygging (men bygger dem like fullt) og at det ikke skal så mye til for å vinne nasjonal TV-bingo. Utenfor kjøkkenvinduet har jeg dessuten sett en sel spise en måke. Det så ikke særlig lett ut; først måtte den jage bort alle medmåkene som flakset omkring og skrek, og deretter viste det seg at fjær og vinger gjør den sedvanlige «kast opp og svelg ned»-teknikken ganske ubrukelig. Den holdt på lenge, dukket opp og ned av vannet og så rådvill ut. Måken forsvant etterhvert, jeg vet ikke om den gikk til bunns i vannet eller i selens mage.

Men den største hendelsen så langt er altså at jeg vant i Gekkur, den færøyske ekvivalenten til lottorekken der hjemme. Gekkur er TV-bingo, med innkjøpte bingohefter som fylles ut med store spesialinnkjøpte tusjer som lager perfekte rundinger i enten rødt eller grønt. Jeg fikk en riktig rekke, hvinte av glede, og omman hoppet ut av stolen og slo det riktige telefonnummeret i tide til at vi kom på rikskringkastingen og fikk spille om et gavekort. TV-verten så ut slik de norske gjorde på nittitallet, med et stort lykkehjul i bakgrunnen og et vennlig smil om munnen. «Det er ikke jeg som har vunnet,» sa omman til TV-verten, «det er min sønnesønns kjæreste, Silja, og hun er fra Norge. Det er første gang hun spiller.» «Hvordan tar hun det, da?» sa den stadig smilende TV-verten. «Hun er helt vill!» sa omman.

Så det. Jeg skal være her i to hele uker til, så går ferden hjemover med tre-fire ulike båter. Kanskje kommer det et intermesso eller to til, i alle fall om jeg får kameraet igang igjen.

7 kommentarer:

  1. Ikke bruk det på nytt minnekort, i alle fall, for selv om du glemte å ta det ut av mitt kamera da du dro fra Sande har jeg nå lagt det i en minikonvolutt og gjort det klar til posting i morgen. Takk for lånet :o)

    SvarSlett
  2. Eg har skrive det på Face, men igjen: Du er sumarens kulaste.

    SvarSlett
  3. Er du i Hvalba! Mamma er født og oppvokst i Hvalba! :D Utrolig kult. Skammelig nok har jeg faktisk aldri vært der selv (har vært i Torshavn bare).

    Og gratulerer med vinnerlykken, huhu.

    SvarSlett
  4. Så tøft! Da kjenner nok moren din til mange av de jeg har møtt i det siste. Jeg har inntrykk av at dette er et sted der alle kjenner alle, og at de fleste er mildt i slekt med hverandre om en regner med mange nok ledd. ;-)

    Du må forresten dra hit en gang, om du får sjansen. Det er veldig mye fint å se, spesielt om en får seg ut på sjøen med noen som er villig til å leke "turistbåt" og fortelle alle røverhistoriene som hører til de ulike klippene.

    SvarSlett
  5. Ja, mest sannsynlig, hehehe.

    Jeg har vært ute i sånn bitteliten båt og seilt mellom klippene, men det var litt dårlig vær (for et menneske som ikke er vant med båt i alle fall), og jeg ble veldig dårlig. Men var veldig ung, så kan ha noe med det å gjøre.

    Til neste sommer skal familien forsøke å få til en tur med alle sammen (vi er ganske mange), og det gleder jeg meg til!

    SvarSlett
  6. Jeg ble dårlig, jeg også, men heldigvis ikke før selve klippesightseeingen var over og vi bare skulle fiske. Det er kanskje ikke til å unngå for oss landkrabber. Heldigvis kan man se dem ovenfra også - det er enda litt skumlere, men veldig fint, og det bølger ikke. Og så er det veldig mye sel her for tiden, så du må holde utkikk etter dem om du får deg hit neste sommer. :-)

    SvarSlett