fredag 26. februar 2010

Tre små språkopplysninger

Jeg er interessert i og studerer språk, derfor vet jeg etter hvert ganske mye om hvordan det norske språket helst bør skrives - i alle fall ifølge meg selv og Språkrådet. Men særlig tre av de tingene jeg vet om språk, er det nesten ingen andre rundt meg som praktiserer, selv ikke mine likesinnede språkentusiaster. Fordi det ikke er så morsomt som en skulle tro å være den eneste som gjør det riktig når alle andre tror det riktige er feil, skal jeg opplyse dere alle om akkurat de tre små tingene:

1) Eventuelt forkortes ikke slik: evt.
Eventuelt forkortes slik: ev.

2) Når en skal skrive hilseordet "hei" og deretter navnet til den en hilser på, skal det være komma imellom. Og mens vi er inne på kommaer og hilsener, fant jeg endelig en språkrådet.no-kilde som bekrefter at det skal være utropstegn eller ingenting etter en innledende hilsen i e-post eller brev, ikke komma. Uvissheten har plaget meg lenge, så jeg er veldig lettet nå. Altså:
Ikke sånn: Hei Silje,
Eller sånn: Hei, Silje,
Men sånn: Hei, Silje
Eller sånn: Hei, Silje!

3) Det skal veldig-veldig sjelden være komma etter "samt". Mens "men" nesten alltid skal ha et komma foran seg, skal "samt" nesten aldri ha det.
Ikke: Ta med sovepose og ryggsekk, samt en solid nistepakke.
Sånn: Ta med sovepose og ryggsekk samt en solid nistepakke.

Ta-da!

Trenger du bevis?
1)Språkrådet om forkortelser
2)Språkrådet om formelle brev og e-poster
3)Jeg finner ikke igjen språkrådet.no-siden om "samt". Men det er sant, jeg lover!

4 kommentarer:

  1. Åh, tusen takk for regel 2. Den har plåga meg òg.

    SvarSlett
  2. Oi, sjå her, du.
    No lyt eg gå i meg sjølv og rydja undan uvane 1 og uvane 2.
    Til alt hell hev eg ingen uvane 3: 'samt' i tydingi 'saman med'/'og dessutan' kjem frå tysk og er fylgjeleg reinska or målet mitt for lenge sidan.

    Takk. Eg likar at folk rettar og pirkar, so du må berre kauka ut um det er anna småplukk som gneg på språksjæli di.

    -kf

    SvarSlett
  3. Språkvask! Jeg tror det sier litt om oss at vi synes språkvask er kjekt. Takk.

    SvarSlett
  4. takk! eg trur eg har alle uvanane, og skjemst inn til mergen. eller, uvane 2 hadde eg meir eller mindre gjeve opp, fordi reglane i tysk er radikalt forskjellige her. trur eg då - det er sikkert feil det òg. det er elles mange ting eg slit med at andre gjer feil, så eg kjenner kjensla!

    SvarSlett